lørdag den 13. februar 2016

Opskrift på rugbrød

Jeg har afprøvet mange opskrifter på rugbrød, og i mange år bagte jeg altid med surdej. Men jeg kørte lidt surt i det, og ungerne synes det hjemmebagte brød smuldrede i madpakken, så det blev sat på pause. Af samme grund døde surdejen.
Men for et par uger siden stod jeg, og havde vildt meget lyst til hjemmebagt rugbrød, og der var ingen surdej i køleskabet. Derfor kastede jeg mig ud i et forsøg med en opskrift med gær og som ikke skulle hæve i et helt døgn, og det blev et super godt resultat. Jeg har bagt det lige siden, så opskriften er godt gennemtestet.
Her får du min opskrift på rugbrød, uden surdej og med gær. Og så kan du spise brødet samme dag, som du bager det.


Du skal bruge:

8 dl koldt vand
20 g gær
1 spsk salt
1,5 dl knækkede rugkerner
1,5 dl blandede kerner efter eget valg (hørfrø, solsikkefrø, græskarkerner, sesamfrø eller birkes)
300 g rugmel
700 g speltmel



Sådan gør du:

Opløs gæret i vandet og tilsæt salt. Tilsæt rugkerner og de andre kerner. Rør rugmel i dejen. Brug røremaskine hvis du har sådan en. Tilsæt speltmel til dejen og rør til dejen er sammenhængene og klistret.
Lad dejen hæve i mindst 5-8 timer i skålen, med et viskestykke over ved stuetemperatur.
Hæld dejen i en rugbrødsform. Glat toppen af dejen godt med en fugtig grydeske eller dejskraber. Lad den efterhæve en time. Tænd ovnen på 250grader. Prik brødet med en gaffel.
Sæt det på nederste rille i ovenen og bag det i 30 min ved 250grader. Skru ned til 225grader og bag det i yderligere 30min. Sluk oven, tag brødet ud af formen og læg det på en rist med bunden op ad. Sæt det midt i ovnen og giv det 20 min i den slukkede ovn. Så bliver det spødt hele vejen rundt.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du er velkommen til at skrive en kommentar, det gør mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...