mandag den 1. februar 2016

Grove boller med æble

På en regnvåd mandag i februar skal der boller til.

Jeg har bagt grove boller med revet æble i, her kommer der en opskrift. Ungerne elsker dem og de mætter godt.



Til 12 stk. skal du bruge:

25g gær
1 dl lunken vand
1 dl surmælksprodukt (fx skyr, yoghurt eller kærnemælk)
1 spsk olie
1/2 tsk kanel
1/2 tsk kardemomme
Lidt salt
1 æg
1 stort revet æble
1 dl groft mel (fx grahamsmel eller havregryn)
5 dl hvedemel (evt groft hvedemel)

Sådan gør du:

Opløs gæren i lunken vand, tilsæt surmælksprodukt, salt og olie. Tilsæt resten af ingredienserne, men hold lidt hvedemel tilbage, og tilsæt mere hvis dejen klæber for meget. Rør godt, gerne i en røremaskine.
Lad dejen hæve et lunt sted i 30 min. Form derefter til 12 boller, som fordeles på en plade med bagepapir.
Bollerne skal efterhæve i 30 min. Og pensles med æg eller mælk. Jeg eksperimenterede med at strø perlesukker på nogen af bollerne, det kunne børnene godt lide!
Derefter bages de ved 200 grader i ca 20 min.

Det kan anbefales at spise dem lune med smør!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du er velkommen til at skrive en kommentar, det gør mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...